Als startende ondernemer, ongeacht als student of in bijberoep, is het moeilijk om de juiste tools te vinden. Ik krijg zelf ook vaak de vraag van wat ik nu juist gebruik om alles op orde te houden. Hieronder lees je mijn ervaringen met de tools die ik (heb) gebruikt.

Boekhouding

Veel startende ondernemers maken de keuze om zich bij te staan door boekhouder. Een boekhouder kan soms best wat gaan kosten, zeker in het begin… Vandaar heb ik de keuze gemaakt om mijn boekhouding zelf te doen aangezien ik toch een basiskennis had.

Ik heb in mijn afgelopen jaren gebruik gemaakt van twee verschillende boekhoudpakketten. Deze pakketten zijn volledig online wat het handig maakt om alles bij te houden. Zo moet je je geen zorgen maken om je boekhoud kwijt te raken als je pc stuk is of crasht.

Cashaca is hét go-to-pakket voor startende ondernemers die geen grote kennis hebben van boekhouding. Zij maken geen gebruik van al die moeilijke termen. Het is klaar en duidelijke taal en je kan er meteen invliegen.

 

Jammer genoeg was Cashaca voor mij te gelimiteerd geworden als creatief zelfstandige. Ik neem als voorbeeld de factuur. Dit is een document dat jouw stijl en jouw zaak moet vertegenwoordigen. Deze documenten kan je in Silvasoft volledig aanpassen met verschillende variabelen. Dit pakket is iets geavanceerder dan cashaca maar heeft veel meer mogelijkheden.

Beide een absolute aanrader! Hou wel in het achterhoofd dat als je je laat bijstaan door een boekhouder er minder fouten gebeuren. Zoek iemand in je vriendengroep of familie die per kwartaal eens meekijkt of alles in orde is.

WORDPRESS

Mijn websites ontwerp ik met WordPress. Deze keuze heb ik gemaakt omdat wordpress het meest gebruikte CMS is. CMS staat voor Content Management System, dit betekent dat je de inhoud van de site makkelijker kan beheren dankzij een achterliggend systeem. Voor een klant is dit heel interessant omdat die zelf kleine aanpassingen kan gaan aanbrengen. Een stukje tekst aanpassen of een afbeelding is geen probleem.

Onderhoud

In het begin als je niet zo veel klanten hebt is het makkelijk om deze website te onderhouden en te beheren. Maar naarmate je onderneming groeit moet je ook meer een meer gaan onderhouden en beheren. Gelukkig is WordPress zo modulair dat je verschillende functies kan toevoegen. Ik maak gebruik van de plugin WP Remote. Deze plugin is onderdeel van het platform maek.it, een platform gemaakt voor digital creatives die wordpress sites managen. Hier kan je in één oogopslag zien of een site een update nodig heeft. Enorm handig!

Analyse

Het belangrijkste als designer is om te weten of je goed werk hebt geleverd. Dit kan je doen door te analyseren. Er zijn enorm veel tools die je hierbij kunnen helpen maar ik gebruik voornamelijk Google Analytics, Google Search Console, Facebook Pixel & Hotjar.

Google Analytics geeft je cijfers en rapporten over je gebruikers. Je kan bekijken hoe ze je website hebben gevonden en vanwaar ze komen.

Google Search Console zorgt ervoor dat je site in de grote Google Machine komt. Het vertelt je ook als er eventuele URL niet goed werken.

Facebook Pixel kan je nog gedetailleerde informatie geven over je gebruikers. Ze mengen de data van Facebook en het surfgedrag van hun eigen gebruikers. Beetje eng, maar als designer heel handig om te weten wie je publiek juist is.

Hotjar is mijn favoriete tool. Je kan je gebruikers anoniem opnemen. Je ziet de bezoekers van je site navigeren doorheen de website. Heel handig om bepaalde interacties die niet goed liggen eruit te filteren.

Google G-Suite

Google G-Suite is gewoon een must! Dit is veruit de goedkoopste oplossing voor mails, cloud, tekstverwerking, presentaties, etc etc… Als je al familiair bent met de services van Google zoals Gmail/Inbox, Drive & Docs dan is dit een no-brainer! Voor amper 4€/maand (per gebruiker) heb je alles dat je nodig hebt.

Je kan je domeinnaam koppelen aan G-suite zodat je mensen kan contacteren in de meest professionele manier. Je kan je domein aansluiten aan een aparte professionele agenda en hebt een aparte opslagruimte voor alles dat gerelateerd is aan je onderneming. G-suite heeft voor mij enorm veel structuur gebracht en is absoluut een aanrader!

Overzicht Tools

Boekhouding

Website Management

Website Analyse

Office/Kantoor

Leave a Reply