In mijn vorige blogpost heb ik vermeld dat ik bezig ben met het herontwerpen van Vivista. De interactiepunten in Vivista bestaan grotendeels uit tekst. Niet gemakkelijk in VR door de 3D-omgeving waarin de tekst wordt geplaatst. De resolutie van VR brillen is nog niet optimaal en daar moet je als ontwerper rekening mee houden. Daarom heb ik meer onderzoek gedaan naar gebruik van tekst in VR.

Op Google I/O heeft UX Designer Chris McKenzie een geniale keynote gegeven over het ontwerpen van User Interfaces in VR.

Indien je liever leest dan kijkt/luistert. Ryan Hinojosa heeft een mooie samenvatting gemaakt van de keynote. Er zijn enorm veel technische aspecten dat er bij komen kijken. Het gebruik van tekst in zeer complex in VR. De uitvoering moet kloppen om alles leesbaar te maken. Volodymyr Kurbatov heeft een interessant artikel geschreven dat zich enkel focust op het gebruik van lettertypes in Virtual Reality.

Ik vat het even samen.

Grootte

De minimaal leesbare grootte voor een lettertype in VR is 1.33o of een hoogte van 2.32cm op een afstand van 1m. De aanbevolen grootte is 3.45o of een hoogte van 6.04cm op een afstand van 1m.

Positie in ruimte

Aangezien de positie van de gebruiker is vastgelegd op voorhand is het best dat de tekst ter hoogte van de ogen komt om de leesbaarheid te verhogen. Een standaard hoogte van 1.6 meter is meestal goed genoeg. Met andere woorden. De tekst zou loodrecht tegenover de gebruiker moeten staan.

In het geval van Vivista is het beter om de tekst altijd naar de gebruiker te laten roteren. Zo blijft tekst altijd duidelijk leesbaar voor de gebruiker.

 

Lijnlengte

Door de tekst groter te plaatsen is de kans groot dat de tekst niet volledig in het gezichtsveld zal passen van de gebruiker. Daarom zal de lijnbreedte aangepast moeten worden zodat de gebruiker in een oogopslag de volledig tekst kan zien. Het is aangeraden om 20 tot 40 symbolen per lijn te gebruiken.

Lettertypes

In VR werken Sans-Serif lettertypes het beste. Liefst nog met vierkantige vorm. Dit is het duidelijkste om te lezen voor de gebruiker. Ook de dikte is belangrijk in VR op het moment. Dunne lettertypes worden slecht leesbaar door de relatief lage resoluties. Lettertypes moeten (voorlopig) dus veel dikker zijn in VR dan op een gewoon scherm.

Kleur en contrast

Als designer heb je niet veel opties in VR. Het contract moet heel hoog liggen omdat de resolutie en mogelijke slechte scherpte van de VR-Bril de leesbaarheid makkelijk kan verlagen.

Leave a Reply